کمیته تخصیی صیانت از حقوق شهروندی :
شرح وظایف :
فصل دوم ـ مصاديق حقوق شهروندي در نظام اداري
ماده2ـ مصاديق حقوق شهروندي در نظام اداري
1ـ حق برخورداري از كرامت انساني و رفتار محترمانه و اسلامي
2ـ حق برخورداري از اِعمال بيطرفانه قوانين و مقررات
3ـ حق مصون بودن از تبعيض در نظامها، فرآيندها و تصميمات اداري
4ـ حق دسترسي آسان و سريع به خدمات اداري
5 ـ حق حفظ و رعايت حريم خصوصي همه افراد
6 ـ حق آگاهي بهموقع از تصميمات و فرآيندهاي اداري و دسترسي به اطلاعات مورد نياز
7ـ حق اظهارنظر آزاد و ارايه پيشنهاد در مورد تصميمات و فرآيندهاي اداري
8 ـ حق مصون بودن از شروط اجحافآميز در توافقها، معاملات و قراردادهاي اداري
9ـ حق اشخاص توانخواه در برخورداري كامل و سريع از امتيازات خاص قانوني
10ـ حق رسيدگي بهموقع و منصفانه به شكايات و اعتراضات
11ـ حق جبران خسارات وارده در اثر قصور يا تقصير دستگاههاي اجرايي و كاركنان آن
کمیته تخصیی سلامت اداری و بازرسان ماده 91-92
شرح وظایف کمیته سلامت اداری و ماده 91-92 :
شرح وظایف کمیته سلامت اداری:
1. تعيين مصاديق اختصاصي حقوق متقابل مردم و دستگاه.
2. تهيه برنامه عملياتي صيانت از حقوق مردم شامل اهداف، سياست ها، اقدامات و ....
3. بازنگري قوانين و مقررات در جهت تثبيت حقوق مردم و پاسخگويي دستگاه و تشويق و تنبيه.
4. راهبري و نظارت بر استقرار برنامه صيانت از حقوق مردم.
5. تدوين برنامه سنجش و اندازه گيري ميزان رضايت مندي مردم از نحوه ارايه خدمات دستگاه و تكريم ارباب رجوع.
6. تنظيم برنامه اجرايي ارتقاي سلامت و مبارزه با فساد اداري دستگاه و راهبري استقرار آن.
7. بازنگري در قوانين و مقررات با رويكرد پيشگيري ، بازدارندگي و برخورد قاطع با متخلفان.
8. تدوين شاخص هاي سلامت و سنجش و پايش ميزان سلامت و فساد اداري.
9. سنجش و آسيب شناسي وضع موجود فرهنگ سازماني دستگاه، تدوين برنامه بهبود فرهنگ سازماني مبتني بر اصلاح رفتار مديران و كاركنان و اصلاح قوانين و مقررات.
10. راهبري استقرار فرهنگ سازماني و نظارت و سنجش تحقق ميزان آن.
شرح وظایف کمیته سلامت اداری:
1. تعيين مصاديق اختصاصي حقوق متقابل مردم و دستگاه.
2. تهيه برنامه عملياتي صيانت از حقوق مردم شامل اهداف، سياست ها، اقدامات و ....
3. بازنگري قوانين و مقررات در جهت تثبيت حقوق مردم و پاسخگويي دستگاه و تشويق و تنبيه.
4. راهبري و نظارت بر استقرار برنامه صيانت از حقوق مردم.
5. تدوين برنامه سنجش و اندازه گيري ميزان رضايت مندي مردم از نحوه ارايه خدمات دستگاه و تكريم ارباب رجوع.
6. تنظيم برنامه اجرايي ارتقاي سلامت و مبارزه با فساد اداري دستگاه و راهبري استقرار آن.
7. بازنگري در قوانين و مقررات با رويكرد پيشگيري ، بازدارندگي و برخورد قاطع با متخلفان.
8. تدوين شاخص هاي سلامت و سنجش و پايش ميزان سلامت و فساد اداري.
9. سنجش و آسيب شناسي وضع موجود فرهنگ سازماني دستگاه، تدوين برنامه بهبود فرهنگ سازماني مبتني بر اصلاح رفتار مديران و كاركنان و اصلاح قوانين و مقررات.
10. راهبري استقرار فرهنگ سازماني و نظارت و سنجش تحقق ميزان آن.